index vorige
      "Columns en ander leesvoer"

Een compilatie van teksten waarvan de meeste zijn verschenen als Column in het infoblad van 'ICHTUS' pinkstergemeente en Evangelie Gemeente 'De Weg' in Zaandam. Samen met ander 'leesvoer' geven zij een weerspiegeling van een turbulente tijd zoals elke kerk of gemeente wel eens doormaakt wanneer God ons bepaalt bij fundamentele zaken die te maken hebben met het volgen van de Heilige Geest en het uitzien naar een tijd van verfrissing en opwekking in deze tijd.
   
Walkman Praise

 U kent ze ongetwijfeld wel; Het toppunt der techniek en een uniek staaltje van compactheid: 'De Walkman'. Het fenomeen is vooral in trek bij de jeugd die dan, met een glimmende band op het hoofd alsof het een beugel voor gebitcorrectie betreft dan wel met vernuftig gecamoufleerde oordopjes, als van de wereld vervreemd zich door onze maatschappij begeeft, af en toe een cassette of set batterijen vervangend om vervolgens terug te keren in hun megabass en hypertone wereld van boem, tsjing, boem geluiden (Meestal vijftien maal boem en dan een dubbele boem).

 Hoewel ik het hier afschilder als een monsterlijke verschrikking neem ik bijna elke vakantie zo'n ding mee in de bagage, samen met een kleine collectie beluisteringswaardige muziek. Het voordeel van zo'n walkman is dat je op de camping lekker ontspannen in de zon kunt liggen luisteren zonder anderen tot last te zijn. De collectie tapes die ik dan meeneem is bijna elk jaar het zelfde: Life Praise muziek. En dit jaar was hij uitgebreid met een copy van een recent aangeschafte christelijke hardrock CD van mijn zoon. (1)

 Wanneer u een stevig stuk goede muziek met sterke, radicale teksten kunt waarderen, dan raad ik u deze CD van harte aan! Vergeleken bij de normale stijl van Petra bevat deze CD overwegend z.g. ballads, maar de teksten zijn er niet minder om.

Wat dacht u van:

  • Groot en machtig bent U God. U alleen bent heilig. Alle natiën zullen buigen voor Uw troon.

  • U kwam uit de hemel naar de aarde om de weg te tonen. Ging van de aarde naar het kruis om mijn schuld te betalen. Van het kruis naar het graf, van het graf naar de hemel. Heer ik verheerlijk Uw naam.

  • Vrede zij u, mijn vrede geef Ik u. In deze wereld zul je veroordeeld worden, maar heb goede moed; Ik heb de wereld overwonnen.

  • Ik houdt van u. Ik verhef mijn stem om U te aanbidden. Waak op mijn ziel en verheug je. Heb vreugde mijn Koning in wat U hoort; laat het een lieflijke klank zijn in Uw oren.

  • God, hoe lieflijk is uw Naam. U bent elke dag de zelfde. Vul onze leegten met de schoonheid van uw heiligheid."

  • Zegen, aanbidding, kracht overwinning, ere aan de eeuwige God. Laat elke natie, elke creatie buigen voor de eeuwige God.

  • Vurig verwachtte ik de Heer. Hij hoorde mijn hulpgeroep. Hij trok mij op uit het verderf. Hij stelde mijn voeten op een rots. Hij gaf mij een nieuw lied in de mond; een lofzang aan onze God. Mogen velen het zien en vrezen en op Hem vertrouwen.

  • U bent vol van ontferming, genade en vergeving. Uw banier over mij is liefde. Ik verlang ernaar om U eens van aangezicht tot aangezicht te ontmoeten, U bent alles voor mij.

  • Wanneer zal de wereld zien dat we Jezus nodig hebben. Als zij hun ogen open doen zullen zij zich realiseren dat Hij van ons houdt. Als onze harten één zijn en wij geloven dat hij de Zoon van God is, als zusters en broeders elkaar liefhebben in éénheid, dan zal de wereld het zien!

     Het zijn voornamelijk de eerste regels van de songteksten die ik hierboven (vrij vertaald) aanhaal. U herkent vast sommige als een regelrechte bijbeltekst, of andere als Opwekking Nr. zoveel.

     Maar wat zijn de teksten direct en radicaal! En dát is de muziek van onze jeugd; direct en radicaal! Mag dan de stijl wat pittig zijn (deze CD is zelfs wat tam.), het evangelie wordt onverbloemd verkondigd, en daar gaat het om!

     Pak eens een walkman en luister naar de teksten. Juist door die koptelefoon bent u in staat de zang van de muziek te onderscheiden. En pak er desnoods ook een woordenboek bij: Het verruimt je christelijke blikveld! Veel luistergenot gewenst!

        Rev.Camp         [sep'98]


    (1) Petra Praise II

  • waterdrop

    Deze pagina is gebaseerd op een formaat van 1024 bij 768 pixels. [gebruik F11 voor meer beeld]         stats