index vorige
      "Columns en ander leesvoer"

Een compilatie van teksten waarvan de meeste zijn verschenen als Column in het infoblad van 'ICHTUS' pinkstergemeente en Evangelie Gemeente 'De Weg' in Zaandam. Samen met ander 'leesvoer' geven zij een weerspiegeling van een turbulente tijd zoals elke kerk of gemeente wel eens doormaakt wanneer God ons bepaalt bij fundamentele zaken die te maken hebben met het volgen van de Heilige Geest en het uitzien naar een tijd van verfrissing en opwekking in deze tijd.
   
Multimediaïsme

 Volgens Van Dalen staat Multimedia voor 'techniek of toepassing waarin verschillende disciplines, zoals tekst, beeld en geluid, binnen een project geintegreerd zijn'. En omdat de meeste levensovertuigingen, qua naam, eindigen op 'isme', wil ik met deze woordspeling aangeven dat de bekendste Multimedia-toepassing, de TV, aardig die kant op leunt.

 Op teletekst kun je volop sexy dates vinden, met je GSM een up-to-date horoscoop trekken (volgens de reclame), en via Telsell programma's 'magische' bescherming kopen.

 Vooral in die Telsell programma's lijkt gezond verstand het af te leggen tegen het 'baat het niet, schaadt het niet' principe! Een magneetje als halssieraad dat 'van zelf' weet hoe om het moet hangen om ons welzijn te reguleren? En dat terwijl een hoogwaardig bootkompas al van slag raakt van een zakmes of een luidsprekerbox in de buurt! Kan het nog gekker?

 Een ander hot item binnen de Media is de toename van hekserij en 'magische krachten' in zowel volwassen- als kinderseries. Dat een helpend handje vanuit de geestelijke wereld niet vrijblijvend is, heeft niemand in de gaten!

 Naarmate het occulte via de media gemeengoed aan het worden is, wordt ook de drempel ernaartoe steeds lager. Ongelovigen geloven inmiddels het ongelofelijkste (!) en raken hierdoor zo verstrikt in hun denken dat de eenvoudige (?) boodschap van Jezus hen niet meer kan boeien. Het lijkt wel of mensen, net als in Nineve, het verschil tussen hun rechter- en linkerhand niet meer kennen. (1) En weet u wat nog het trieste van dit alles is?

 Het zijn de maatschappelijke 'hogere' instanties, zoals onze banken, pensioenfondsen, telefoon- en Internet- providers, die zich in reclame-campagnes het meest met deze materie inlaten.

 Tja, als Christen kunnen we natuurlijk over dit alles wel 'ach en wee' roepen. Het is echter niet het fenomeen Multimedia op zich dat verkeerd is, maar het verkeerde gebruik ervan.

 Als het er op aankomt lenen Audiovisuele (hulp)middelen zich juist bijzonder goed als communicatiemiddel naar de dwalende Multimediamens. We zullen er alleen alert op moeten zijn dat de toeters en bellen van onze samenkomsten de boodschap van vergeving van zonden door Jezus' bloed, bezegeld in de waterdoop, niet overstemd.

 Zijnde niet van deze wereld, maar wel in deze wereld, heeft Jezus ons geroepen als een licht in het duister te zijn. Heeft u wel eens een vuurvliegje in 't echt gezien? Nou, die zie je alleen wanneer het echt donker is!

 We hoeven onszelf niet in de schijnwerpers te zetten. Dat doet Hij wel, als wij 'rechtuit' licht willen zijn. En met 'rechtuit' licht bedoel ik; zijn wie wij in Christus Jezus [behoren te] zijn, met alle (!) ons beschikbare middelen. Laagdrempelig zijn om mensen te bereiken is een loflijk streven, zolang middel en doel maar in een lijn staan.

 Met betrekking tot hoe wij - ondermeer - onze samenkomstruimten inrichten, onze zangdienst vormgeven, onze [evangelisatie-] boodschap verpakken, of naar de wereld naar buiten treden, is daar die kernvraag; Staat Jezus centraal, of hebben we een ouwenjongens krentenbrood boodschap?
Ergo; Wat is ons [persoonlijk] motief om uitbundig te zijn (of juist niet)?

 Heeft het multimediagehalte - in de goede betekenis van het woord - in onze samenkomsten doelgerichte functie?

 Bij 'laagdrempelig zijn' moet ik denken aan wat jaren geleden in Essex, Engeland gebeurde. Een groep christenen hield hun samenkomsten in een zaaltje boven de beruchte pub 'The Cauliflower' in Seven Kings, Ilford. De stamgasten die gewoonlijk de pub aandeden lieten regelmatig de bar de bar en verhuisden naar het feest boven. Wat was er nou zo aantrekkelijke aan die 'bovenzaal'? Niets spectaculair: gewoon een stel goede muzikanten, blije [Geestvervulde] mensen, spontane dans en andere expressievormen, openheid, gastvrijheid, een recht voor z'n raap preek, oprechte gebeden, kortom: Jezus staat centraal!
(Ik weet waar ik het over heb, ik ben daar geweest ...)

 Is dit te kopiëren? Bestaat er überhaupt een succesformule? In het boek Handelingen staat simpelweg: "zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden." (2)). Als wij ons deel doen, (dat is primair: planten / zaaien en verzorgen), (3) hierin puur en enthousiast zijn, dan komt het met die wasdom / toestroom wel goed.

 Het fenomeen Multimedia heeft dus meerdere kanten. Gebruik het weloverwogen. In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Lees voor gebruik eerst de Bijsluiter. Leven is breekbaar, behandel het met gebed.

    Rev.Camp         [jan'04]


(1) Jona.4:11 (2) Hand.2:47 (3) 1Cor.3:6

waterdrop

Deze pagina is gebaseerd op een formaat van 1024 bij 768 pixels. [gebruik F11 voor meer beeld]         stats